lördag 8 oktober 2022

Syskonen Stridsberg - Einar

Sven Einar 1918-07-09 – 2001-02-03

Eriks och Annas sjunde barn kom så småningom att bli min farfar Einar… om det är svårt att sammanfatta ett liv som levdes av en avlägsen släkting för flera hundra år sedan är det om möjligt ännu svårare att på några meningar ge rättvisa åt någon som man kände sedan barnsben och höll mycket av. 

Einar inringad på familjebilden från mitten av 1920-talet.

Min farfars vuxna liv är tätt sammanvävt med min farmors, som jag gjort ett försök att sammanfatta i ett tidigare inlägg: Klicka här.

Men min farfar hade ju ett liv även innan han träffade min farmor och det ska jag göra ett försök att återge här (utifrån arkiven och hans efterlämnade fotoalbum).

Einar hemma i Önskan på 30-talet.
Einar bor hemma till november 1935 då han, 17 år gammal, flyttar från Önskan till Boden. Av församlingsboken i Boden för den här tiden framgår att Einar är på Ing. 3, Bodens ingenjörkår. 


Foto taget vid inskrivningen i Boden, 17 år gammal.


Foto från Einars album, oklart om han finns med på bilden.

Boden sommaren 1936, Einar sitter längst fram andre från vänster.

Einar med okänd häst.

Einar längst till höger.


På permission i Önskan.
Efter ett år är Einar tillbaka i Önskan, där han blir kvar tills han gör värnplikten 1938.

Av värnpliktskortet framgår att han tillhör årsklass 1938 och får inskrivningsnummer 226 68/39. Einar är inskriven på Sjömanshuset i Örnsköldsvik med registernummer 1356. Av tjänstgöringsbetygen framgår att han tjänstgjort som jungman mellan den 24 augusti 1938 och den 3 februari 1939 på fartyget Algeria som avgick från Göteborg till medelhavshamnar och tillbaka till Göteborg. Han får vitsorden Mycket gott uppförande och Mycket god tjänstbarhet.  


En månad senare mönstrar han på nästa fartyg. Mellan den 3 mars och 6 september 1939 tjänstgör Einar som jungman ombord på M/S Yngaren som avgår från Göteborg till Sydafrika och Australien. Han får vitsorden Mycket gott uppförande och God tjänstbarhet.  


Visst är det Einar som sitter andre från höger?

I Einars album finns det gott om lumparbilder (tyvärr utan anteckningar om namn osv) så här kommer ett okommenterat urval för att ge en bild av hans tillvaro under den här tiden:










Den 16 juni 1942 går flytten återigen till Boden. Som yrke i församlingsboken anges banarbetare. Tre år senare, den 21 juni 1945, flyttar Einar, numera stationskarl, till Skelleftehamn.


Och det är i Skelleftehamn Einar är skriven när han gifter sig med Anna Zakrisson, grannflickan från Önskan, den 7 juli 1946 i Skorpeds kyrka. 

Einar som brudgum utanför föräldrahemmet i Önskan.
Min vackra farmor som brud.
Efter några år i Skelleftehamn, där barnen föds, flyttar familjen till Kiruna där Einar arbetar som reparatör vid järnvägen.

Anna och Einar kommer så småningom att återvända till Önskan sedan de båda gått i pension. Det är här i Önskan de bor när Einar dör, den 3 februari 2001, 82 år gammal.

En av mina favoritbilder från farfars album, kvalitén är sådär men känslan är underbar!

Avslutningsvis kommer här två bilder ur Einars album som jag gissar är från två fiske- och jaktturer med bröderna i Önskan:

En gissning är att det från vänster är Henning, Erik, Hjalmar, Ernst och Alrik.

Här vågar jag mig bara på att gissa att det är Einar längst till vänster och Henning andre från höger.

Min farfar Einar får nu sätta punkt för de kortfattade berättelserna om syskonen Stridsbergs livsöden. Berättelsen om den sista i syskonskaran, Elin Götilda, kommer nämligen att bli allt annat än kortfattad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar